ساکولنت لیتوپس
نوشته شده توسط : hr
لیتوپس
  • فارسی اصیل :ندارد
  • فارسی رایج: لیتوپس یا کاکتوس صخره ای
  • نام انگلیسی:Living stone
  • نام علمی: Lithops sp
  • از خانواده: Aizoaceae
  • خاستگاه: آفریقای جنوبی

این گل به نام علمی Lithops sp و از خانواده ی Aizoacea و بومی ملت همیشه در صحنه ی آفریقای جنوبی و اطراف هستش.نام عامیانش گل سنگی یا صخره ای است به این دلیل که توی دشت ها و بیابانها خشک آفریقا ازشر چهارپایان و علف خواران وگوسفندان و گوسفند صفتان  که به دنبال رفع تشنگی خود با علف های آبدار هستند،در امان بماند.به شکل صخره تکامل پیدا کرده تا حیوانات مذکور به خیال اینکه اینها سنگ هستند از خیرشن بگذردند. و معلوم نیست این روند تکاملی به کدامین سو میرود!؟!؟!این گل رو فقط برای افراد با تجربه و آشنا به الفبای باغبانی و کلکسیونر ها توصیه میکنم و اگه تجربه ی نگهداری شمعدانی یا حسن یوسف رو هم نداری پس نزدیکش نشو چون سیکل زندگی این گل و کلا  اخلاقش یکم خاصه و باید بلدباشی چطور آبش بدی یا کی آب بدی و کی ندی!! دوستان و مشتریهایی دارم که رنگهای مختلف این گل مثه صورتی،سفید،سبز،زرد و قهوه ای رو دارند و حتی میشه با گرده افشانی مناسب و بذر گیری رنگها رو باهم ادغام کرد و اصطلاحا گیاه هیبرید یا دورگ ایجاد کرد.

 

کاکتوس صخره ای

کاکتوس صخره ای

 

سیکل زندگی لیتوپس:

 

این گل برای مقاومت در برابر گرما و کم آبی در بافت گوشتی خود آب ذخیره کرده و در فصول بی آبی و هنگام تولید برگ از آب ذخیره شده استفاده میکند.توجه کنید که سیستم این گیاه کلا از کاکتوس متفاوت میباشد !! ما مبدا شروع سیکل زندگی گیاه را آخر تابستان  یا ابتدای هوای خنک و روزهای کوتاه معین میکنیم که گیاه بعد از استراحتی ۳ ماهه دوباره با آبیاری بیدار شده و شروع به گلدهی میکند( البته اگر ۴یا ۵ سال سن داشته باشد یا بالغ باشد)،این پروسه تا زمستان ادامه دارد گیاه رشد کرده و بزرگتر میشود و در زمستان شروع به تولید برگهای جدید از لای یا از درون برگ قبلی میکند.برگ جدیداز دل برگ قبلی بیرون زده  و برگ قبلی بعد از مدتی خشک میشود و دوباره گیاه به همان پروسه رشدی خود برگشته و این روند را تا ابتدای بهار یا نهایتا اردیبهشت طی میکند.با آغاز روزهای بلند و هوای گرم و خشک در طبیعت( که باید در منزل شبیه سازی شود) گیاه وارد فاز استراحت میشود و در هر فاز گیاه دستورات مخصوص به خود را دارد که باید رعایت گردد.

 

تولیدبرگ در لیتوپس

تولیدبرگ در لیتوپس

 

آبیاری:

 

آبیاری بخش مهمی از زندگی این گیاه است.همانطور که گفته شد با شروع بارندگی های پاییزه رشد این آغاز شده و بعد بارندگی ها گل داده و پس از گرده افشانی به بذر میرود پس در منزل هم در آغاز فصل خنک آبیاری را آغاز کرده و با هفته ای ۱ الی ۲ بار بسته به دمای اتاق یا گلخانه به طور مرتب ادامه میدهید.هنگام گلدهی مراقب باشید که آب روی گلها ریخته نشود زیرا گرده ها را از بین میبرد.با شروع تولید برگ در زمستان باید آبیاری را متوقف کرد زیرا برگ جدید تمام مواد غذایی و آب داخل برگ قبلی را باید جذب کند تا برگ قبلی از بین رفته و خود توسعه پیدا کند..بنابراین ازآبیاری در هنگام رویت برگ جدید تا آخر تولید برگ جدید خودداری کنید وگرنه برگ قبلی از بین نرفته و برگ جدید هم توسعه پیدا نمیکند!!!!!پس از آن دوباره با همان منوال قبلی آبیاری کنید در ضمن بین دو آبیاری خاک خشک شده باشد!! وقتی به اول بهار و شروع فصل گرما رسیدیم،باید آبیاری را به هر ۲ هفته یکبار تقلیل داده تا اجازه استراحت به گیاه را داده باشیم.در فصل استراحت این گل هرگز زیاد آبیاری نکنید وگرنه گیاهتان از بین میرود.در طبیعت این گل هنگام بارندگی ها و مرطوب شدن هوا میتواند از همان سطح بالایی خود مثل دریچه آب را به صورت بخار ،جذب کند.

 

لیتوپس

لیتوپس

 

نور:

 

این گل از سطح بالای خود میتواند مثل پنجره ای نور را برای کلروفیل یا سبزینه های خود بفرستد!! که به ین قابلیت  Epidermal window  گفته میشود.این پنجره وقتی نور بسیار زیاد شود و دما بالا رود از ورود نور به داخل جلوگیری میکند تا مبادا سیستم فتوسنتزی آسیب ببیند.باید این گل را جلوی پنجره ی جنوبی قرار دهید یا روزی ۵ ساعت نور مستقیم و زیاد بخورد و باقی روز اگر سایه بود هم طوری نیست! در تابستان که گیاه استراحت میکند گیاه را در برابر آفتاب شدید قرار ندهید تا نسوزد!!

 

نور لیتوپس

نور لیتوپس

998480_504867066289690_457137620_n

تکثیر:

 

تکثیر این گل از طریق کاشت بذر و یا تقسیم بوته میباشد.اولا این گل خود عقیم بوده و قادر به خود گرده افشانی نیست.بنابراین زنبور ها آن را با گلهای گیاهان دیگر گرده افشانی میکنند.در اول پاییزکه گیاه بالغ شما گل داد میتوانید در روز چهارم گلدهی( کلا گلدهی یک هفته طول میکشد) آنرا با برس گرده افشانی کنید و بعد از چند هفته کپسول بذر را مشاهدی میکنید.با جدا کردن بذر و کاشتن آن ترجیحا در بهار  یا پاییز گیاه خود را تکثیر کرده اید.راه دوم تقسیم هر پایه در فصل خواب گیاه  یا در ابتدای فصل رشد گیاه است که پایه ها را در گلدانهای جدا قرار میدهید.

 

لیتوپس

لیتوپس

 

تعویض گلدان و خاک :

 

بهتر است گلدان  لیتوپس را هر ۳ سال یکبار بعد از پایان مرحله ی تولید برگ تعویض کنید ریشه های گیاه نسبتا عمیق بوده و گلدان هایی با عمق بیشتر را ترجیح میدهند.خاک بخش مهم این گیاه را تشکیل میدهد خاک این گل حتما باید آب را به راحتی از خود عبور دهد در مناطق سردسیر باید کاملا خاک آب را رد کند و در مناطق گرمتر باید کمی خاک را سنگین تر گرفت ولی نه زیاد!! ترکیب شن و ماسه و پرلیت و کمی ورمی کمپوست برای این گل مناسب است.

 

کاکاتوس صخره ای

کاکاتوس صخره ای

 

آفات:

 

مهمترین آفت این گل شپشک آردآلود میباشد.که در درز شکاف سطح پنجره یا هنگام تولیدگل جدید بین ۲ سطح برگ یا روی ریشه از شیره ی گل استفاده میکند .این آفت یک حالت پشمک مانند در خود درست کرده و مثل پنیر پیتزا کش میاید.بهترین راه این است که با برس آغشته به الکل صنعتی گیاه روی حشره بمالید تا از بین برود و سپس آن نقطه را با آب بشویید تا الکل آسیبی به بافت گل وارد نکند.

  1.  

     

     *********************

    در خانه سنگ روینده بکارید!

     
     
        
     
    در خانه سنگ روینده بکارید!
    برگ‌ها بسیار گوشتالود هستند و تعداد آن‌ها بستگی به گونه لیتوپس دارد. بعضی از گونه‌های لیتوپس تنها یک جفت برگ دارند، بدون نشانه‌ای از ظهور برگ‌های جدید! اما برخی دیگر تعداد بیشتری برگ به نمایش می‌گذارند.
    دوست دارید سنگ خوش آب و رنگی در خانه داشته باشید که رشد هم بکند؟! به نقل از فوت و فن ساکولنت لیتوپس یا کاکتوس سنگی ظاهری درست مانند یک تکه سنگ دارد! ساکولنت لیتوپس ظاهر غیر معمولی دارد که درست مانند سنگریزه است. زادگاه این گیاه عجیب در جنوب آفریقا است. این گیاه بامزه رشد بسیار کندی دارد. ممکن است چند سال طول بکشد تا گیاه بتواند بزرگ شود و گلدانش را پر کند! ساختار لیتوپس شامل دو قسمت است، برگ‌های گوشتی سطح زمین که به وسیله یک ریشه بلند به ساقه زیرزمینی متصل شده‌اند. برگ‌ها بسیار گوشتالود هستند و تعداد آن‌ها بستگی به گونه لیتوپس دارد. بعضی از گونه‌های لیتوپس تنها یک جفت برگ دارند، بدون نشانه‌ای از ظهور برگ‌های جدید! اما برخی دیگر تعداد بیشتری برگ به نمایش می‌گذارند.
     
     
    سنگ روینده بکارید! 

     

    این گیاه برای کلکسیون داران گیاهی عالی است و تنها چیزی که باید مراقبش باشید مقدار آبیاری آن است. اگر آبیاری زیاد صورت گیرد برگ‌ها متلاشی می‌شوند و گیاه از پایین شروع به مردن می‌کند.
     
    اگر شرایط محیطی خوبی برایش فراهم کنید، گیاه در اواسط تا اواخر تابستان گل‌هایی به رنگ سفید یا زرد که از وسط برگ‌ها ظاهر می‌شوند، تولید می‌کند.
    شرایط رشد
     
    – نور
     
    کاکتوس سنگی در مکانی روشن با نور مستقیم بهترین رشد را دارد پس تا جایی که امکان دارد برای گیاه نور فراهم کنید. اگر نور به اندازه کافی نباشد گیاه برگ‌هایی دراز با طرح‌های رنگ و رو رفته تولید می‌کند. اگر در خانه آفتاب ندارید از پرورش آن خود داری کنید.
     
    – آبیاری
     
    لیتوپس چرخه آبیاری معینی در طول سال دارد که باید کاملا از آن پیروی کنید. در فصل تابستان که گیاه درحال استراحت است، اگر برگ‌ها در حال چروکیده شدن هستند، اشکالی ندارد که گیاه را اندکی آبیاری کنید. اما در کل گیاه در طول تابستان و زمستان نباید آبیاری شود. در بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گیاه خشک شود. در هنگام ظهور برگ‌های جدید آبیاری را متوقف کنید تا برگ‌ها خوب توسعه یابند سپس دوباره آبیاری را انجام دهید.
     
    – دما
     
     در تابستان هوای گرم را دوست دارد (دمای معمول خانه مناسب است) و دماهای کمتر در فصل زمستان را تحمل می‌کند
     
    – خاک
     
    برای کاشت لیتوپس از خاک کاکتوس یا مخلوط‌های خاکی با زهکشی خوب با مقداری شن استفاده کنید.
     
    – کود دهی
     
    این گیاه نیاز به کود دهی ندارد!

     

    تکثیر
     
     
    لیتوپس عموما از طریق دانه‌اش تکثیر می‌شود و دو تا سه سال طول می‌کشد تا گیاه بالغ شود و گل دهد. بعد از گل دهی کپسول دانه روی گیاه شکل می‌گیرد که با کاشت آن در فصل بهار یا پاییز گیاه‌تان تکثیر می‌شود. روش دیگر تکثیر این گیاه تقسیم بوته است که در زمان خواب گیاه انجام می‌گیرد.
     
     
    تعویض گلدان
     
    لیتوپس گیاهی بسیار آرام رشد است که به خاطر همین جثه کوچک، گیاهی عالی برای نگهداری درون آپارتمان‌های کوچک است. گیاهان مسن‌تر دسته‌ای از گیاهان مانند سنگریزه هایی کنار هم تشکیل می‌دهند که بسیار زیبا و دیدنی است! در کل گلدان این گیاه را هنگامی تعویض می‌کنند که مشکلی داشته باشد (به طور مثال خاکش خوب نباشد) و یا آنقدر رشد کرده باشد که دیگر جایی برای رشد بیشتر در گلدانش باقی نمانده باشد. پس لیتوپس هر چند سال یک بار به تعویض گلدان نیاز دارد.

     

    چند نکته…
     
    لیتوپس هر سال یک دسته جدید برگ تولید می‌کند. برگ‌های جدید در فصل پاییز ظاهر می‌شوند و در طول زمستان و تابستان رشد می‌کنند. در اواخر تابستان گیاه به دوره کمون یا خواب وارد می‌شود. در این زمان آبیاری باید محدود یا متوقف شود تا برگ‌ها از بین نروند.
     
    – گل‌ها در اواخر تابستان یا پاییز ظاهر می‌شوند و در ابتدا مانند یک جوانه راه خود را از میان برگ‌ها به بیرون باز می‌کنند. در این مدت می‌توانید گیاه را آبیاری کنید.

     

    *************************

    سلام
    لیتوپس من فاتحه اش خونده اس؟ یا باید به ICU منتقل بشه؟
    کمک SOS

  2. Attachment

    با سلام یه کمکی کنید به من امروز دیدم که شپشک آرد گرفته الکل طبی به قسمت آلوده زدم بعد با آب پاک کردم که به گیاه آسیب نزنه آیا خوب میشه؟

    • سلام بله کار درستی کردید ولی بهتره یه سم کلروپیرفوس هم بهش بزنید تا خیالتون راحت بشه

            • اگه شپشک اردی گرفته که باید کنفیدور ۰.۵ در هزار بزنید مالاتیون جواب نمیده

      1. Attachment

         

         

                  **************************************

        معرفی لیتوپس

         

         

        معرفی لیتوپس یا سنگ زنده، گل سنگی نام علمی لیتوپس Lithops می‌باشد.  شکل سنگی این گیاه باعث می‌شود که شبیه سنگ‌های کوچک  در طبیعت دیده شود و به این شکل در برابر حیوانات علفخوار از خود محافظت نماید.
        زادگاه اصلی ساکولنت لیتوپس در مناطق خشک گسترده‌ای از آفریقای جنوبی می باد. در مناطقی که این گیاه رشد می‌کند بارش باران در ماه کمتر از ۵ میلی‌متر است.  هنگامی که بارش باران بسیار کم باشد گونه‌هایی از لیتوپس رطوبت مورد نیاز خود را از هوا تأمین می‌کنند.

        فصل رشد لیتوپس:
        رشد لیتوپس ها در فصل پاییز با خنک شدن هوا شروع می‌شود و در سراسر پاییز و زمستان ادامه دارد. اولین نشانه رشد لیتوپس نمایان شدن شکاف می‌باشد. در اواخر بهار و تابستان با گرم شدن هوا دوره خواب لیتوپس آغاز می‌شود و آبیاری در این دوره باید به حداقل برسد در غیر این صورت گیاه به طور ناگهانی پوسیده و به اصلاح خمیری می‌شود و باعث از بین رفت گیاه می‌شود. در طول تابستان گیاه چروکیده می‌شود و باز تاکید می‌کنم نباید زیاد آبیاری شود.

        نور:
        لیتوپس ها به برای رشد به نور فراوانی نیاز دارند در حدود ۳ الی ۵ ساعت نور مستقیم البته فیلتر شده باشد و نور شدید باعث سوختگی گیاه خواهد شد.

        سن گلدهی:
        لیتوپس ها معمولاً زمانی که به سن ۳-۵ سالگی برسند شروع به گلدهی می‌کنند و بعد دو سالگی شروع به تقسیم شدن می‌کنند. گل لیتوپس معمولاً به رنگ زرد سفید دیده می‌شود که با گرده افشانی می‌توان تبدیل به کپسول بذر کرد و از لیتوپس بذر گرفت.
        در دورانی که گیاه جدید به وجود می اید خاک باید خشک باشد تا برگ‌های جدید بتوانند آب ذخیره شده  در گیاه قدیمی تغذیه کنند. گیاه جدید همچنان به استخراج آب و مواد مغذی ذخیره شده در برگهای قدیمی ادامه می‌دهد تا زمانی که برگ‌های قدیمی از بین می‌رود.

        ایجاد برگ های جدید لیتوپس

        معرفی لیتوپس

        چروک شدن و از بین رفتن برگ های قدیمی

        نگهداری از لیتوپس:
        گیاه در زمستان باید از سرما و یخ زدگی محافظت شود و در دمایی بین ۷ الی ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری شود. در آبیاری لیتوپس ها باید دقت کرد و آبیاری منظمی انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک کامل خشک شود و در فصل استراحت گیاه آبیاری بسیار کم باشد.

        بیماری و آفت لیتوپس:
        لیتوپس ها گیاهان بسیار آسیب پذیری هستند و آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود، کنه‌ها، قارچ‌ها می‌توانند به گیاه آسیب برسانند. که با خاک مناسب و آبیاری منظم و نگهداری در محل خشک و به دور از آفت می‌توان تا حد زیادی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد. لیتوپس ها خیلی سریع به پوسیدگی ریشه مواجه می‌شوند که باید از گلدان با زهکشی مناسب و خاک با تخلخل زیاد استفاده می‌شود که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس باشد.

        تکثیر لیتوپس ها:
        بهترین روش برای تکثیر لیتوپس ها تکثیر از طریق بذر می‌باشد.
        آموزش کاشت بذر لیتوپس: بذر لیتوپس یکی از ریزترین بذرها در میان کاکتوس‌ها می‌باشد و تقریباً مانند اکثر کاکتوس‌ها در خاک پیت ماس کاشته می‌شود ولی در دمایی کمتر در حدود ۱۵-۲۵ درجه کاشته می‌شود با رطوبت بالای ۷۰ درصد. به علت ضعیف بودن و حساسیت زیاد جوانه‌های لیتوپس پس از سبز شدن بذرها بهتر است رطوبت به تدریج کم شود و هر ده روز با قارچ کش هایی مانند مانکوزب یا کاربندازیم سم‌پاشی شود تا از پوسیدگی و بیماری‌های قارچی جلوگیری شود.

        کپسول بذر لیتوپس

        انواع لیتوپس:
        لیتوپس ها دارای تنوع و گونه‌های زیادی هستند که اکثراً با رنگ تقسیم بندی می‌شود. لیتوپس ها در رنگ‌های گوناگونی مانند لیتوپس قرمز، سفید، کرمی، زرد، سبز، فسفری، سیاه، قهوه‌ای و سایر رنگ‌ها مشاهده می‌شود. در زیر تعدادی از انواع لیتوپس با اسم او عکس مشاهده می‌کنید.

         

         معرفی لیتوپس

        ایجاد برگ های جدید لیتوپس

        تکثیر لیتوپس

        کپسول بذر لیتوپس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 3481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: